هوچهر من

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

تحلیل پروژه پوشک گیری

چه کسی باور می کند که کودک شب بخوابد و فردا که چشمان کوچکش را می گشاید، کودک دیگری باشد؟

کودکی که دیروز زمان دفع ادرارش را به یاد نمی آورد و یکی را اعلام می کرد و دوتا را من اعلام می کردم، امروز همگی را اعلام کند؟

مادران با تجربه باور می کنند! چون راه رفتن کودکشان را نیز به یاد می آورند. به یاد می آورند که یک روز کودک برخاست و سه قدم رفت، بعد هفت قدم و بعد یازده تا و بعد مانند یک اردک کوچک تاتی تاتی کنان، شروع به کشف خانه کرد!

روزی که این پست را نوشتم، به امروز نرسیده بودم و هیچ جملاتی را که در بالا نوشتم باور نداشتم. اما سیر دگردیسی بس شگفت آور است.

دخترکم که همواره مرا به چالش می طلبد، آنروز که پاهایم را دراز کردم و گمان کردم که پروژه پوشک گیری را به پایان رسانده ام، لجبازی هایش را به سمت دستشویی رفتن سوق داد و برای هربار دستشویی رفتن مرا به مبارزه می طلبید.

من هم با آرامش یک بسته پوشک تهیه کردم و بی توجه به پروژه ای که گمان می کردم به پایان رسیده است، برگه اتمام و حتی شروع پروژه را دریدم و برای سه ماه به کودکم پوشک بستم. چرا که دانستم دخترکم هنوز آنقدر بزرگ نشده که بیزار باشد از پوشک. هنوز آنقدر خانم نشده که خود مانند امروز بدود به سمت پلکان استقلال و مرا که نمی توانم چون او بدوم در مسیر جا بگذارد.


پیشتر در مقالات خوانده بودم که باید حداقل سه نشانه از نشانه های زیر را کودک دارا باشد تا بتوانیم به سراغ پوشک گیری برویم:

1. در مورد استفاده از صندلي لگن‌دار يا پوشيدن لباس زير «کودک بزرگ» سوال مي‌کنند.
2. مي‌توانند لباس‌ها را بپوشند و درآورند.
3. استقلال خود را بروز مي‌دهد و از کلمه «نه» استفاده مي‌کنند.
4. والدين را تا داخل دستشويي دنبال کرده و علاقه‌شان را به توالت بروز مي‌دهند.
5. حرکات روده‌اي منظم و قابل پيش‌بيني دارند.
6. رفتار والدين را تقليد مي‌کنند.
7. قادر به پيروي از دستورات ساده، نشستن و راه رفتن هستند.
8. پوشک‌هاي کثيف شده را خبر مي‌دهند و يک پوشک تميز مي‌خواهند.
9. براي مدت 2 ساعت در يک زمان يا به دنبال خواب، خشک مي‌مانند.
10. از کلمات، حرکات چهره، يا حرکاتي استفاده مي‌کنند که نشان دهنده نياز به دفع ادرار يا مدفوع است.


تشخیص اینکه آیا کودک برای پوشک گیری آماده است یا خیر، آن هم بر اساس کتبی که توسط افرادی نوشته شده است که شاید هرگز کودکی نداشته اند، کاری بس خطرساز است! چرا که می تواند آسیب های شخصیتی جدی برای کودک به همراه داشته باشد.

برای مادری که نمی داند زمان ترک پوشک کودک فرا نرسیده، برای مادر خسته ای که فرزندش همه جا جیش کرده است، عصبانی نشدن و عصبانی نبودن بس دشوار است.

امروز می دانم که تاخیر برای داخل شدن در این پروژه بسیار پسندیده تر از تعجیل است.

تنها خطری که در تاخیر کودک را تهدید می کند، ایجاد عفونت ادراری است که با یک صابون دتول (شستشوی کودک هنگام باز کردن پوشک کودک) همان نیز به وقوع نخواهد پیوست. اما اشتباه در تشخیص موعد پوشک گیری می تواند منجر به اختلالات شخصیتی نظیر ایجاد اضطراب دایم، خست، وسواس و.....گردد. و میکروب هایی که روی فرش ها بر اثر ادرار کودک لانه خواهند ساخت به جمع مشکلات پیشین اضافه می شوند و این همان محیطی است که کودک در آن بازی می کند.

امروز می دانم آن روز که کودکم ناگاه تصمیم گرفت خانم بزرگی باشد، از نشانه های فوق هفت نشانه را دارا بود.

دخترکم آن روز درست دوسال و نیمه گشته بود! روز عجیبی بود و طبیعت قدرتش را به نمایش گذاشته بود. در مقاله ای خوانده بودم که سن ترک پوشک روز، دو و نیم سالگی و پوشک شب، چهار سالگی است.

دخترک هنوز برای شب هایش نیازمند پوشک است. یادتان باشد، به هیچ فردی اجازه آنکه به فرزندتان برچسب بچسباند ندهید. برچسبی نظیر شب ادراری!

یادتان باشد هرگز تحت تاثیر جملات سنتی ای چون" وای هنوز به بچت پوشک می بندی؟ بچه من ... ساله بود، (یا حتی... ماهه بود!!!) جیششو می گفت" قرار نگیرید. یادتان باشد سن ترک پوشک ارتباطی به هوش کودک ندارد. یادتان باشد ما به دنبال پرورش کودک نابغه نیستیم و پرورش کودک متعادل غایت آرزوی ماست.

یادتان باشد طبیعت هرآنچه را کودک بدان محتاج است در او قرار داده است.

آن روز که مقرر به نشستن است، خواهد نشست و اگر به زور بنشانیدش به ستون فقراتش آسیب خواهید رساند.
آن روز که مقرر است گام بردارد، خود به سرعت برای کشف هستی خواهد شتافت.
و آن روز که پوشک خود می داند که باید منزلتان را ترک کند و سرای دیگری برای خود بجوید......... .


مطالبی که در بالا نوشتم بدین معنی نیست که برای آموزش دستشویی رفتن اقدامی نکنید. بلکه مطالبی که در پست گذشته نوشتم، بسیار کارآمد هستند، تنها پیش از دوسالگی و شاید بهتر باشد بگوییم دو سال و سه چهار ماهگی اقدام نکنید. تنها تلاش کنید تا کودک را برای سی ماهگی آماده کنید. از آن پست استفاده کنید و اعداد سن را جابجا کنید. مگر آنکه کودک خود برای ترک پوشک پیش قدم شود.

پوشک گیری مانند تمام مراحل دیگر در کودکان مختلف متفاوت است. سن ترک پوشک روز می تواند تا سه سالگی به طول بینجامد. باز هم تاکید می کنم، عجله نکنید!


به این یکی وبلاگ برای معرفی مقالات مرتبط مراجعه کنید.


بعداً نوشت: فراموش کردم تا یک نکته مهم را بنویسم؛ مطلبی که تعداد زیادی از شما هم برایم کامنت گذاشته بودید. از مادران بسیاری شنیدم که چون کودک شب تا صبح پوشکش را خشک نگهداشته بود، برای پوشک گیری اقدام کردند. روش مفیدی است اما برای تمام کودکان اتفاق نخواهد افتاد. برای مثال دختر من هنوز پوشک خوابش را ترک نکرده که فکر می کنم مهم ترین عاملش نوشیدن یک بطری بزرگ شیر پیش از خواب است.